Ioan Marcel BOLOȘ – cel mai mediatizat ministru. PNL conduce clasamentul lunii octombrie 2023.

În luna octombrie, Ioan Marcel BOLOȘ s-a evidențiat ca fiind ministrul cu cea mai extinsă acoperire mediatică din rândul colegilor săi din Guvern. În același timp, la nivelul partidelor politice, reprezentanții PNL au ocupat prima poziție în ceea ce privește vizibilitatea și au obținut cea mai mare audiență, consolidându-și poziția de lideri mediatici.

 

În perioada monitorizată de mediaTRUST, între 1 și 31 octombrie 2023, miniștrii PNL au obținut cel mai mare număr de mențiuni în mass-media, înregistrând un total de 27.330 de materiale jurnalistice. Acest lucru înseamnă că mesajele referitoare la acești miniștri au ajuns la publicul român de peste 29 de ori într-o lună, generând un număr total de 504,474,611 de contacte. În schimb, miniștrii PSD au fost menționați în 20.879 de materiale în mass-media, iar conform datelor mediaTRUST, românii au intrat în contact cu mesajele transmise de miniștrii PSD de 22 de ori într-o lună, ajungând la un total de 378,085,490 de contacte.

Ioan Marcel BOLOŞ – Cel mai mediatizat ministru în octombrie 2023. Alexandru RAFILA pe poziția a doua, iar Alina GORGHIU închide podiumul.

 

Clasamentul general al celor mai mediatizați miniștri ai Cabinetului Ciolacu din luna octombrie este deschis de Ioan Marcel BOLOŞ. Potrivit mediaTRUST, acesta a fost menționat în 6.347 de materiale în presa din țară, iar la nivelul audienței a fost tot pe prima poziție, însumând o audiență generală de 139,300,715 de contacte. În luna octombrie, momentul de vârf al expunerii mediatice a fost înregistrat pe 30 octombrie, când Camera Deputaților a dezbătut moțiunea simplă depusă de USR și Forța Dreptei împotriva ministrului de finanțe.

În luna octombrie, ministrul sănătății, Alexandru RAFILA, s-a situat pe locul al doilea în clasamentul general al celor mai mediatizați membri ai Cabinetului Ciolacu. A fost menționat de 5.616 ori în presă, iar momentul de vârf al expunerii sale mediatice a avut loc pe 9 octombrie, când peste 533 de articole au fost publicate în diverse surse de știri. Această creștere semnificativă a acoperirii mediatice a coincis cu decizia Ministerului Sănătății de a suplimenta bugetul acțiunilor prioritare cu 150 de milioane de lei pentru ultimul trimestru al anului, program prin care se finanțează cazuri critice în spitalele de urgență. Alte subiecte mediatizate se referă la angajamentul lui Alexandru Rafila de a oferi sprijin medical pentru victimele din Israel.

Pe locul trei se situează Alina GORGHIU, cu 4.990 de articole jurnalistice în presă. Vizibilitatea ministrului justiției a fost generată în principal de depunerea în Parlament, în procedură de urgență, a Legii „2 Mai”. Această lege, denumită după tragedia de la 2 Mai, unde șoferul drogat Vlad Pascu a provocat moartea a doi tineri cu mașina, propune creșterea pedepselor pentru traficanții de droguri de la intervalul actual de 2-7 ani la 3-10 ani.

Ligia DECA înregistrează 3.286 de mențiuni în perioada analizată, Sorin Mihai GRINDEANU este în top cu 3.209 de materiale în care a fost monitorizat, iar Sebastian-Ioan BURDUJA este pe poziția 6 cu 3.179 de materiale, urmat de Florin BARBU, menționat în 2.755 de materiale. Luminița ODOBESCU, ministrul afacerilor externe, este pe 8, menționată în 2.561 de materiale, Marian-Cătălin PREDOIU are 2.550 de mențiuni, iar top 10 este completat de Angel TÎLVĂR, ministrul apărării naționale, care a fost menționat în 2.184 de materiale jurnalistice. Momentul de vârf al vizibilității sale a fost înregistrat pe 17 octombrie, în contextul vizitei premierului Marcel Ciolacu în Israel, unde acesta a avut o întrevedere cu omologul său Beniamin Netanyahu. La această întâlnire, premierul Ciolacu a fost însoțit de ministrul de externe, Luminița Odobescu, și de ministrul apărării, Angel Tâlvar. Pe locul 11 în clasamentul mediatizării membrilor Cabinetului Ciolacu în luna octombrie se află Simona Bucura OPRESCU, ministrul muncii și solidarității sociale, menționată în 2.179 de materiale jurnalistice. Expunerea intensă a fost în special generată de participarea la întâlnirea desfășurată la Palatul Victoria cu sindicatele din domeniul educației. În cadrul acestei întâlniri, alături de premierul Marcel Ciolacu, vicepremierul Marian Neacșu, ministrul Educației, Ligia Deca, și alți reprezentanți guvernamentali, s-au discutat soluțiile pentru aplicarea în cel mai scurt timp a majorărilor salariale. Urmează Mircea FECHET, ministrul mediului, apelor și pădurilor, menționat în 2.104 articole în presa scrisă, radio, TV, online și social media. Adrian CÂCIU, ministrul investițiilor și proiectelor europene, se menține în top pe locul 13, cu 1.694 de materiale în care a fost menționat. Natalia-Elena INTOTERO, ministrul familiei, tineretului și egalității de șanse este pe 14, menționată în 1.348 de materiale, Radu OPREA urcă o poziție în clasament, menționat în 1.307 articole, iar pe locul 16 se poziționează Raluca TURCAN, ministrul culturii, cu 1.239 de materiale în care a fost menționată. Momentul de vârf al expunerii sale mediatice a fost consemnat pe 30 octombrie, odată cu anunțul Guvernului privind alocarea a 20 de milioane de euro pentru reabilitarea clădirii Teatrului Național și Operei din Cluj-Napoca, fondurile provenind de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei.

În luna octombrie, doi dintre cei mai puțin mediatizați miniștri au fost Adrian-Ioan VEȘTEA, responsabil pentru Dezvoltare, Lucrări Publice și Administrație, menționat în 1.074 de articole jurnalistice și Bogdan-Gruia IVAN, cu 587 de materiale jurnalistice.

Echipele de miniștri la guvernare – TV

În intervalul 1-31 octombrie, miniștrii Cabinetului Ciolacu au fost subiectul a 3.616 materiale difuzate pe posturile TV monitorizate de mediaTRUST, per total cu peste 1.700 mai puține decât în septembrie. Din acestea, miniștrii aparținând PNL au fost menționați în 2.052 de materiale iar miniștrii din partea PSD în 1.564 materiale.2

 

Topul miniștrilor PNL la TV

În întregul spectru al audienței, miniștrii PNL au atins 236,566,000 de contacte potențiale. Cu precădere Ioan Marcel BOLOŞ s-a evidențiat ca fiind cel mai mediatizat ministru PNL la TV, menționat în peste 620 de materiale și însumând o audiență de 56,732,000 de contacte. Digi24 și Euronews România au fost cele mai active canale de știri în ceea ce privește menționarea ministrului finanțelor, cu 103, respectiv 82 de materiale în buletinele de știri.

Un alt ministru mult mediatizat la TV a fost Luminita ODOBESCU, cu 308 materiale jurnalistice. Alina GORGHIU ocupă locul trei, cu 285 de materiale în care a fost menționată.

 

Topul miniștrilor PSD la TV

Alexandru RAFILA a fost în centrul atenției și al discuțiilor publice intense în luna octombrie, fiind menționat în nu mai puțin de 539 de materiale difuzate în buletinele de știri ale posturilor TV monitorizate de mediaTRUST. Sursele de știri care l-au menționat cel mai activ pe ministrul sănătății au fost Euronews Romania și Aleph News, cu 98, respectiv 93 de materiale.

Podiumul miniștrilor PSD care au atras atenția telespectatorilor în luna octombrie este completat de Florin BARBU și Sorin Mihai GRINDEANU, care au fost menționați în 211 materiale, respectiv 184 de materiale.

 

Echipele de miniștri la guvernare – Online și Social Media

În mediul online și pe platformele de social media, membrii cabinetului Ciolacu au fost menționați în 33.860 de materiale jurnalistice.

Miniștrii PNL au reprezentat grupul cel mai vizibil, cu un total de 18.999 de materiale pe portalurile online și platformele de social media monitorizate de mediaTRUST. Calculul efectuat de mediaTRUST arată că, în medie, un cetățean român a avut ocazia să intre în contact cu mesajele PNL de până la 5 ori în cursul lunii octombrie, generând un număr total de 86,153,646 de contacte.

Pe de altă parte, miniștrii PSD au fost menționați în 14.861 de materiale și au adunat o audiență generală de 60,878,109 de contacte în mediul online și pe social media.

 

Topul miniștrilor PNL în online și social media

Ioan Marcel BOLOŞ, a fost cel mai menționat ministru PNL în online și social media, cu 5.391 de materiale monitorizate de mediaTRUST. Pe următoarea poziție este Alina GORGHIU, menționată în 4.369 de materiale, urmată îndeaproape de Sebastian-Ioan BURDUJA pe poziția a treia, cu 2.802 menționări.

 

Topul miniștrilor PSD în online și social media

Alexandru RAFILA rămâne cel mai mediatizat ministru PSD și în mediul online și pe platformele de social media, fiind menționat în 4.684 de materiale. Sorin Mihai GRINDEANU ocupă poziția a doua, cu 2.841 de materiale în care a fost menționat. Pe podium îl găsim și pe Florin BARBU, menționat în 2.300 de materiale.

 

Echipele de miniștri la guvernare – Presă scrisă

Membrii Cabinetului Ciolacu au fost menționați în 1.559 de articole în presa scrisă monitorizată de mediaTRUST. Dintre aceștia, miniștrii PNL au fost menționați în 830 articole, în timp ce miniștrii PSD au fost prezenți în 729 de articole.

 

Topul miniștrilor PNL în presa scrisă din România

În cursul lunii octombrie, Alina GORGHIU a fost cel mai frecvent menționat ministru al PNL în presa scrisă, fiind evidențiată în 153 de articole tipărite. Sursele cele mai active în menționări pentru ministrul justiției au fost Informația Zilei (Satu Mare) și Jurnal de Argeș. Urmează Ligia DECA, cu 139 de menționări în presa scrisă, multe în contextul salariilor angajaţilor din educaţie, care ar trebui să crească de la 1 ianuarie 2024, ministrul declarând că majorarea salariilor este legată de legea salarizării care însă nu este finalizată.

 

Topul miniștrilor PSD în presa scrisă din România

Simona Bucura OPRESCU a fost cel mai prezent ministru PSD în presa scrisă în luna octombrie, fiind menționată în 159 de materiale. Publicațiile cele mai active în ceea ce privește menționarea ministrului muncii și solidarității sociale au fost Informația Zilei (Satu Mare) și Atitudine (Arges). Podiumul este completat de Florin BARBU și de Sorin Mihai GRINDEANU, cu 149, respectiv 125 de mențiuni în presa scrisă.

 

Echipele de miniștri la guvernare – Radio

În perioada 1-31 octombrie 2023, membrii Cabinetului Ciolacu au fost menționați în 1.785 de materiale la radio. Din acest total, miniștrii PNL au fost menționați în 1.018 materiale, iar miniștrii PSD în 767 buletine de știri.

 

Topul miniștrilor PNL la RADIO

Ioan Marcel BOLOȘ ocupă prima poziție și la radio, fiind menționat în 335 de materiale. Posturile de radio Digi FM și România Actualități au fost cele mai active în ceea ce privește menționările despre acesta în luna octombrie.

Alina GORGHIU, ministrul justiției, se plasează pe locul doi în topul celor mai menționați miniștri PNL la radio, cu 142 de materiale în care a fost menționată. Urmează Ligia DECA cu 130 de materiale în care a fost menționată.

 

Topul miniștrilor PSD la RADIO

În perioada monitorizată, Alexandru RAFILA ocupă prima poziție cu 215 menționări la posturile radio.

Pe locul doi în privința mențiunilor la posturile radio se află Simona Bucura OPRESCU, cu 181 de menționări, în timp ce Sorin Mihai GRINDEANU ocupă locul trei, cu 147 de menționări la posturile radio.

 

Metodologie

Notă: În prezentul studiu, Vizibilitatea partidelor politice generată de miniștrii cabinetului Ciolacu – Presă scrisă, presă online, radio și TV, pentru o analiză echilibrată și pentru păstrarea echidistanței în evaluarea mediatizării echipelor ministeriale, apariţiile Primului Ministru Marcel Ciolacu nu au fost incluse. În realizarea studiului s-au luat în calcul doar miniștrii cu portofoliu.

Analiza include toate materialele din presa tipărită, posturile de radio și TV monitorizate de mediaTRUST precum și site-urile, paginile oficiale facebook, twitter, instagram, youtube, bloguri, podcast-uri si comentarii retele socializare. Pentru mai multe detalii privind monitorizarea presei scrise, radio, TV, online și social media consultați www.mediatrust.ro.

Pentru măsurarea impactului (audienţei) materialelor incluse în studiu sunt folosite datele de audienţă furnizate de ARMA (pentru televiziuni), BRAT (pentru presa tiparită), ARA (pentru radio) şi metode proprietate mediaTRUST în cazul mediului online (inclusiv Social Media).

 

Despre mediaTRUST

mediaTRUST România, este cea mai mare companie de monitorizare media din România.  Având cea mai îndelungată experiență pe piață (peste 20 ani) si cel mai vast portofoliu de clienți (peste 600 clienţi în anul 2023), mediaTRUST România s-a afirmat ca element esențial în industria sa și este recunoscută drept un reper al domeniului. Din anul 2004 a devenit membru al FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse) dezvoltând parteneriate în peste 15 țări din Europa Centrală și de Est prin care oferă acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, radio, TV, online și social media). Membru al organizațiilor autohtone de profil, BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) și ARMA (Asociația Română pentru Măsurarea Audiențelor) din 2014, mediaTRUST România aduce în prim-plan servicii premium și utilizează tehnologii de monitorizare și analiză media de ultimă generație.