Bullyingul în școlile din România. Cât de prezent este subiectul în presă?

Context: Bullyingul în școli este o problemă gravă cu care se confruntă multe comunități din întreaga lume. Fenomenul constă în comportamente repetitive de intimidare, violență sau agresiune verbală, fizică sau socială, perpetuate asupra unui elev sau a unui grup de elevi mai slabi, vulnerabili sau considerați diferiți. Aceste comportamente pot duce la traume psihologice și fizice profunde, care pot avea efecte negative pe termen lung asupra victimelor. De asemenea, bullyingul poate afecta și performanța școlară și comportamentul elevilor, precum și relațiile dintre elevi și profesori.

„La nivel european, România se situează pe locul 3 în clasamentul celor 42 de țări în care a fost investigat fenomenul, potrivit unui raport al Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).

 

În perioada 20 aprilie – 3 mai 2023, mediaTRUST a identificat peste 800 materiale în care este menționat fenomenul de bullying în școlile din România. Analiza are ca scop să ofere o perspectivă mai detaliată asupra asupra modului în care fenomenul de bullying este raportat și tratat în mass-media românească.

 

Din analiză reiese că bullyingul reprezintă o problemă gravă în școlile din România, cu o frecvență semnificativă în mediul online. În plus, majoritatea materialelor analizate prezintă cazuri de bullying fizic și verbal, dar și cazuri de cyberbullying. De asemenea, analiza a evidențiat că există o nevoie crescută de informare și educare a elevilor, părinților și cadrelor didactice în ceea ce privește prevenirea și gestionarea bullyingului.

 

”Violența în școli este în creștere”, arată rezultatele unei cercetări realizate de Fundația Terre des Hommes la finalul lui 2021 în mai multe școli din România, Republica Moldova și Ucraina.

Conform OMS: ”România, pe locul trei în clasamentul european, când este vorba de abuzul în școli”.

 

Mediatizarea subiectului bullying din școlile din România: Au fost monitorizate peste 800 de materiale jurnalistice, ceea ce se traduce prin faptul că audiența însumată a informațiilor despre fenomenul bullying a ajuns la fiecare român cel puțin o dată în decursul celor două săptămâni monitorizate (20,371,234 de contacte).

 

În urma cercetării efectuate de mediaTRUST pe parcursul a două săptămâni, s-a constatat că numărul de materiale jurnalistice referitoare la bullyingul din școlile din România a fost relativ scăzut, însumând 848 în total (materiale radio, televiziune, online, social media și presă scrisă). Această constatare poate indica o posibilă subestimare a importanței acestei probleme în rândul societății dar și importanța ca acest fenomen să primească mai multă atenție din partea mass-mediei, prin promovarea discuțiilor și dezbaterilor publice și prin furnizarea de informații utile și soluții pentru prevenirea și combaterea acestuia.

De exemplu, în aceeași perioadă, subiectul ChatGPT a atras mai multă atenție în media din România decât problema bullying-ului din școli, fiind menționat de peste 1.600 de ori doar în mediul online și social media. Acest lucru poate sugera faptul că subiectul ChatGPT a fost considerat mai atractiv și mai ușor de înțeles și de discutat pentru publicul larg, comparativ cu subiectul bullying-ului.

 

Conform studiului, cele mai multe materiale despre bullying au fost publicate în mediul online și social media (694 materiale), urmate de televiziune (91 materiale), radio (34 materiale) și presă scrisă (29 materiale).

În ceea ce privește sursele media, cele mai multe materiale au fost prezentate la TV de Digi 24, B1TV și Prima TV, în online de adevarul.ro și edupedu.ro. La radio, România Actualități și Digi FM au fost cele mai active surse în mediatizarea subiectului iar în print, Tribuna Învăţământului, Faclia (Cluj) și Opinia (Buzau) sunt în topul celor mai active publicații pe acest subiect.

 

Referitor la conținutul materialelor monitorizate, în mare parte acestea abordează problema exmatriculării elevilor în situații grave (cu posibilitatea reînscrierii), suspendării temporare sau pierderii bursei școlare. Aceste sancțiuni au fost introduse prin votul majorității deputaților din comisia de specialitate a Camerei Deputaților, în proiectul legii învățământului, chiar dacă, printr-un act normativ aprobat anul trecut, elevii nu mai puteau fi exmatriculați din învățământul obligatoriu începând cu 1 septembrie 2022. Această situație a provocat nemulțumirea Consiliul Național al Elevilor, care consideră că Ministerul Educației nu gestionează bine problema violențelor extreme din școli. Elevii sunt revoltati de reintroducerea posibilității de exmatriculare, considerând că această schimbare nu aduce niciun beneficiu și ar putea duce la o creștere a ratei de abandon școlar. Alte materiale vorbesc despre proiecte de legi ale educației aflate în dezbatere parlamentară și abordează problema bullying-ului în școli cu soluții precum camere-resursă pentru elevi și cadre didactice, care să ofere un spațiu de reflecție în cazul presiunii psihice mari, implementarea Planului Național de Combatere a Violenței Școlare și instalarea sistemului de supraveghere audio-video, după consultarea cadrelor didactice, a părinților și elevilor.

 

Diverse articole jurnalistice s-au concentrat pe cazuri extreme de bullying, precum situația în care unii elevi au umilit o profesoară sau cazul unui elev care a fost supus unei hărțuiri continue de către colegi, profesori și conducerea școlii. Aceste cazuri au captat atenția publicului și a mass-mediei, evidențiind gravitatea problemei și necesitatea de a se lua măsuri pentru prevenirea și combaterea acestui fenomen în școli.

 

În contrast, există și materiale pozitive despre eforturile unor organizații și instituții de a promova educația împotriva bullying-ului, precum Organizația Salvați Copiii care ține ore despre discriminare, bullying și drepturile copilului, în 200 de școli din România. Elevii învață de mici despre empatie și toleranță.

 

În special publicații din presa regională relatează despre activitățile educative și de prevenție desfășurate în școlile și grădinițele din județul Prahova de către polițiști, la care au participat aproximativ 700 de elevi. Activități similare au fost desfășurate și de polițiști din alte județe precum Harghita, Brașov, Sălaj și Brăila.

 

Concluzia studiului arată că fenomenul de bullying este o problemă gravă în școlile din România și un subiect încă sensibil în media românească. Analiza realizată de mediaTRUST a evidențiat că există o nevoie crescută de informare și educare a elevilor, părinților și cadrelor didactice în ceea ce privește prevenirea și gestionarea bullying-ului. De asemenea, mass-media din România poate acorda mai multă atenție acestui subiect și poate ajuta la creșterea gradului de conștientizare a problemei și la încurajarea dezbaterii publice. Este important ca toți cei implicați să ia măsuri pentru a preveni și combate bullyingul, astfel încât elevii să se poată simți în siguranță și să poată beneficia de o educație de calitate.

 

Metodologie

Analiza include toate materialele din presa tipărită, posturile de radio și TV monitorizate de mediaTRUST precum și site-urile, paginile oficiale facebook, twitter, instagram, youtube, bloguri, podcast-uri si comentarii rețele socializare. Pentru mai multe detalii privind monitorizarea presei scrise, radio, TV, online și social media consultați www.mediatrust.ro.

Pentru măsurarea impactului (audienţei) materialelor incluse în studiu sunt folosite datele de audienţă furnizate de ARMA (pentru televiziuni), BRAT (pentru presa tiparită), ARA (pentru radio) şi metode proprietate mediaTRUST în cazul mediului online (inclusiv Social Media).

 

Despre mediaTRUST

Înființată în 1999 cu capital românesc, în prezent parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România, este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experiență pe piață si cel mai vast portofoliu de clienți. De serviciile mediaTRUST beneficiază cele mai importante instituţii naţionale (Administraţia Prezidenţială, Guvernul României) şi europene (Comisia Europeană), companii autohtone şi internaţionale. Din 2004 suntem membri ai organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse), iar în 2014 am devenit membri BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).

 

Descarcă studiul:

Bullyingul în scolile din Romania. Cat de prezent este subiectul in presa